Hundträning x 2 gillas skarpt!!!

Håller på att komma i kapp allt som halkat efter på jobbet pga semestrar det känns bra.
Har fått in ett hållbarare "konst skinn" som ska hålla bättre till mina hundhalsband, så nu är första testet gjort och jag hoppas verkligen att detta ska hålla vad levberantören lova.
 
Sidan /bloggen för halsbanden och selarna börjar att ta form, det är inte riktigt klart allt ännu men den är i alla fall på god väg. Men här är en bild på ett i alla fall.


Det blev ett pass hundträning hemma hos Petra med bernrarna, Både Puma & Puzzel fick sig lite jakt träning.
Jag jobbar på att få till Linje tag, idag koncentrerade vi oss på att få till kommandot UT. Det resulterade i både tjuvstarter och springa ut halvvägs och inte komma ihåg vad man nu gjorde för någonting.

Puzzel tyckte att det var lite jobbigt att försöka fokusera på träningen undertiden grabbarna (Albin & Anton) spelade brännboll vid sidan om, så han gjorde någon liten avstickare och lånade deras bollar åxå :)!!!

Puma var väldigt målinriktad och startade snabbt och bra på kommandot, men tyckte att det var lite knepigt att skålen byttes ut emot en dummy, så hon stod på håll frågandes "-ville du att jag ska komma med den här?".

Vi fick till flera bra repetitioner med båda hundarna på sa 25 meters håll, så nu har vi startat med den här delen i jakt träningen.

Åkte lite senare in till Pajala och tänkte bara svänga förbi hundlokalen lite snabbt, men eftersom jag hade hundarna med och godis kvar så blev det ett till pass med träning.

Tränade Stå, Ligg & Sitt, tre kommandon som jag har helt vriden inställning till vilket ger bekymmer i min träning.
Min åsikt är att: "Sannolikheten är 33,3% att hundengör rätt beteende vid rätt kommando"!
Detta måste jag jobba på, Hundarna håller nog egenteligen 80% rätt beteende vid kommandot, så det håller!
Men jag vill ju att det ska vara med 99,9% säkerhet som de utför rätt beteende vid rätt kommando.

Så för min egen skull så byggde jag upp en liten bana som bestod av ligg under gång, sitt kvar, hopp över hinder, stå och hopp igenom en ring. Tränade delarna för sig och satte sedan i hop detta till en baklängeskedja med kommandon.
På denna övning så höll Puzzel 98%rätt  eftersom att han fuskade med slutet (att hoppa igenom ringen) då jag hade skålen som belöning. Puma höll nog 80% rätt pga att jag tvekade jätte mycket vid kommandot på ligg, så där fick vi flera stå istället, men till slut fick jag henne att faktiskt invänta vad det var jag sa och inte bara chansa på att "- det är säkert det här jag ska göra"!

Så vi fick oss en rejäl genomkörning av träning så nu är alla trötta och nöjda!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback