7:e veckan & tränings helg....

Helgen har vi tillbringat hos Malin & Håkan med familj i Skellefteå, kul var det att Jennie Phoenix & Dice åxå hade möjlighet att komma och träna med oss. Fredag efter jobbet började resan det är ju bara 37 mil enkel väg och det kör man gladeligen för att få träna hund och träffas och prata hund i goda vänners lag. 

På lördagen blev det lydnadsträning i Byske/Åbyns inomhus lokal, en mysig lunch och en hel eftermiddag med hundträning, det kan ju inte bli bättre. eftersom vi hadde 5 hundar att träna så blev det inte så långa pass per hund men det var nyttigt för oss. Jag fick exempelvis bakläxa, har tydligen lagt på mig olaten att bromsa Puzzel med vänster handen i fotgåendet, och detta måste vi absolut träna bort. Det är bra med folk som säger till direkt vad man kan ändra på så att det ska se bättre ut. Så vi tar åt oss och ska se till at filma detta och få bot och bättring på det.

Här ligger Puzzel & Akai & väntar på sin tur att få träna
 

Puma är jätte energisk trots att hon börjar att vara "aningens osmidig" nu, det är väl farten som håller igen på men viljan finns i alla fall.... Här tränar vi fotgående!


Vårt mål har varit att träna in elitfjärren på kort avstånd och det går faktiskt framåt, det hon har svårast för är stå från sitt. Här blev det tränat sitt / ligg på lite längre håll, och här var vi ute efter en bra attityd trots ny miljö nya hundar osv... jag gillar verkligen hennes fokusering på att vänta och lyssna istället för att bara chansa...
  


och så några hundar som tyckte att det var tråkigt att vänta... Disse
 

och Phoenix...


Lördag kvällen spenderades med god mat hundprat och lite trimmning, för mig kliar det i fingrarna när jag ser lite otrimmade öron, så Jennie hade sparat några tussar att plocka på Phoenix öron åt mig. Han blev riktigt snygg om jag får säga det själv, tror att jag ska kidnappa honom till sommaren och dra med han på nån utställning. Hans matte kommer inte märka att han är borta, eller så får jag ju lämna nån av mina egna i pant.
Här är en bild på Phoenix nu när han är 4 år:


Trevliga promenader hundar som springer tillsammns & leker massor med hundprat... kan det bli bättre??? Det finns kanske dom som tycker att det inte är roligt men Jennie lyckades jag roa med min ljuva stämma långt in på småtimmarna... Vi diskuterade allt ifrån olika tränings tänk till förslag på valpnamn på "guldhamstrarna" i Pumas mage.... det gäller att börja fundera redan nu så man har nåt på lager. 

Vi är ju nu inne på den 7:e veckan i dräktigheten och närmare bestämt dag 46 (i skrivande stund), Puma har nu mer tagit formen av en tunna, hon ökar sina mått och det är nästan så att man ser hur det växer så det knakar där inne. Måtten är nu på dag 45: Längst fram bakom frambenen: 60 cm, just bakom sista revbenet 71 cm längst bak framför bakbenen 61 cm. Vi var tvungen att göra ett stopp utanför Arken i skellefteå för att gå in och väga Puma, som kvinna vill man egentligen inte tala om det men 21,3 kg vägde hon i vanliga fall väger hon ca 17 kg. Så vad det är som gömmer sig där inne blir spännande att se, kanske det är EN jätte stor och färdig valp eller så är det några stycken små ;)... 

Puma från sidan dag 45 i dräktigheten
 
Puma framifrån...

Puma sitter...

På söndagen hann vi med lite apporteringsträning, Malin hade varit snäll och tagit fram "herr and" som lät sig apportras. Puma gillar verkligen det här med jakt träning synd bara att hennes matte är (har varit) så trög och inte förstått det. Hon lyser upp och ger det hon orkar det är ju inte så lätt att galopera med både tjock mage och en and i munnen. 
  
Finaste Puman njuter av att få jobba... 


Även Akai fick träna på att bära skatan och det gick riktigt bra, de flesta unghundar fastnar ju vid antingen att de inte vill ta i fågeln alls eller så tar dem i den för hårt... Men denna dagen var det en dag där kriterier i träningen och belöningen gick hand i hand, bra jobbat Malin. Tyvärr fick vi inte med det på bild.
Lite nya övningar fick vi tips på av Jennie åxå, och det tackar vi för, så nu har vi läxa tills nästa gång vi ses :)!!! 

Lite fotografering hann vi med åxå...

Puma var lite sur/besviken på Phoenix från början eftersom han var och raggade på en finskspets tik mitt framför ögonen på henne, men han fick henne på lite bättre humör och lovade att inte titta på fler tjejer på et tag i alla fall så då kunde man faktiskt sitta lite närmare varndra igen....

Märk väl att det ser ut som att dem "håller varandra ihanden" ;) 

En helg går fort och vi hade det riktigt trevligt i hop, både hundar och människor. Jennie och grabbarna styrde söderut och jag fick med mig Malin till Gammelstans djursjukhus för at lyssna på en föreläsning om parning & valpning så nu är vi förberedda inför nedkomsten av valpar i början på mars. 

Ni hittar mer info om Phoenix på hans egen sida (www.tollarna.weebly.com) där finns även en valp dagbok som man kan följa, eftersom att Jennie är strået vassare änn jag på att uppdatera ;)!   




Kommentarer
Postat av: Maja

Tur att de blev sams igen såhär till alla hjärtans dag ;)

2012-02-14 @ 08:03:49
URL: http://majasvedmark.blogspot.com
Postat av: Julia Åström

Kul läsning! Och oh så fina bilder på så fina hundar ;)



MVH Julia

2012-02-14 @ 17:45:57
Postat av: Jennie, Phoenix och Disse

Tack för i helgen! Var verkligen trevligt:) Skavsår i öronen är jag inte orolig för. Snygga bilder förresten :P

2012-02-14 @ 18:46:33
URL: http://www.tollarna.weebly.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback