Den eviga väntan....

Dryga 3 veckor har gått sedan Puma blev parad, som om det inte skulle vara nog med spänning för en själv och alla som frågar runt omkring -"är hon dräktig?"
... så har vi en 3:åring här hemma som har nya funderingar kring det här med valpar varje dag. 
De första veckona var ju frågorna så klart: -"Hur kan valpar komma in i en hunds mage?"  detta blev efterföljt av frågor som, varför får inte Puma och Puzzel pussas med varandra, blir det valpar då??? och Hur vet man att det är valpar?? 
Tiden går sakta men säkert frammåt och funderingarna blir fler för lille man.
Frågar man honom om vad han tror: -"har Puma valpar i magen?" så är svaret -"JA!"
Frågarman hur många det blir -"så är svaret - 15 st (Anton visar 3 fulla händer)...
Då hade man väl velat stanna där med funderingar, för att inte hoppas på för mycket om det blir valpar osv...
Men nu är Anton inne i den fasen så han funderar på vad alla hans och Pumas valpar ska heta... 
idag lät det så här:
-"mamma,,, kan inte valparna få heta Blixten, Bärgarn, Sally, Sherriffen osv (ala Disneys bliar)....
jag svarar: -"men vi måste ju först se om det är nå valpar ens i Pumas mage". Anton blir lite lätt upprörd och säger till mig: -"Puma har faktikt sagt att det är det, och valparna tycker om mycket mat!!!!"
Det är som kul med en 3:årings tankar och funderingar :)!!!    

Till verkligheten då Puma är på dag 26 i sin "dräktighet", tid för ultraljud ska bokas så vi får en bekräftelse på om hon verkligen är dräktig eller inte. Har skrivit upp hur hon var förra gången hon var dräktig och då står det fram till vecka 5 inga "symtom" på dräktighet... så även denna gång så vi får vi snällt vänta och se. 
Hon är i alla fall väldigt hungrig, sitter och tigger vid matbordet (det gör hon inte i vanliga fall, då ligger hon under soffan och tigger), sen är hon väldigt på / aktiv i träning men det brukar hon alltid vara i och efter löp. 

 
Pumisen från sidan...

framifrån...

och sittande...   

Vi försöker att komma igång med träning åxå så här efter lite vila och noll inspiration från mattes sida. 
Så på onsdag kvällar är vi i hundlokalen och tränar lite av varje, lite ringrostiga är vi men intensiteten ligger på topp, hundarna är taggade till tusen det gäller bara för mig att hinna med och ha en bra plan i träningen.

Hemma har vi så smått börjat med lite dummy apportering efter att hundarna önskade sig fler dummysar i jul klapp:


Fick lite tips på övningar som är bra att kunna och så fortsatte jag där vi slutade sist.

Övning 1:
Lära in -UT kommando med miljö signal och verbalsignal. Upplägget ser ut så här: hunden får följa med mig ut där jag lägger en liten skål med godis i, vi går tillsammans tillbaka jag ber hunden att sätta sig. Jag visar med handen riktningen mot skålen och säger samtdigt ut. Detta förutsätter förståss att hundarna vet vad skålen betyder. För Puma & Puzzel betyder skålen -Varsågod & superbelöning. Detta ger mig bra fart ut och ett kommando som snabbt får bra effetkt :)! Jag gjorde så att jag varannan gång placerade ut skålen och varannan gång fick dom hämta en dummy.

Puma förstod övningen supersnabbt och med henne tränar vi på att jag ska stå på ett visst sätt då jag skickar henne, och att hon bara får UT kommandot då hon är riktigt startklar. Riktigt kul var det och jag hinner tänka och får samtidigt med lite finlir i träningen så jag gillar. Jag vill att hon ska sitta bredvid insidan på mitt högra knä, så att jag kan ha vänster fot bakom henne det ger mig en tydligare bild på hur hon ser dummyn och på så sätt kan jag vara mer exakt på när jag ska skicka henne på mitt UT kommando. Detta ska bli ett snyggt och fint linjetag när vi är klara, hitintills så har vi jobbat på avstånd mellan 10 - 50 meter längs efter våran väg. 

Puzzel gillade åxå denna övning skarpt, att både få bära och springa i samma övning, det kan ju inte bli bättre. Med honom var min tanke att han skulle sitta på samma sätt som Puma innan jag skickar honom, men det fungerar inte i praktiken. Inte för att han inte kan sitta med en matte som står hukad över honom utan för att han är så -"glad i sin svans"... Det vill säga, svansen viftar hela tiden på honom även om han sitter ner, så jag får snällt stå på hans högra sida ;)! Han hade väldigt bra fart ut, och ev att det skulle kunnat ha vrit så att han kanske tjuvade någon gång (läs varje gång),,, eller är det detta man kallar för "knall apportör",,,, jag tolkar det som att det är en "knall bra apportör!"  Startar snabbt, springer rakt,  griper dummyn på vägen tillbaka och har full fart in. Det vi får träna lite mer på är ju just att inte tjuvstarta men åxå att lämna dummyn framför i handen och att han inte behöver slänga sig in i utgångsställningg med den. 


Puzzel i full gallop ut...

Ett snyggt grepp om dummyn...

Och så hela vägen in till matte :)!!!

Vi började även på en lite svårare övning för oss i alla fall "klockan" den går ut på att man sätter hunden i mitten och placerar sedan dummysar i en cirkel runt hunden. sedan skickar man hunden på ut signal till den dummyn som man har riktat in den på. Jag började med att lägga ut 4 dummysar kl 12, 3, 6 och 9. 

Puma hade väldigt lätt att minnas alla dummysarna som låg ungefär 10 meter ut, det enda hon hade svårt med var att bli skickad på kl 3 dummyn om inte kl 12 dummyn var hämtad. Kan ju bero på att jag oftast lade ut kl 12 dummyn först... (nybörjar fel av matte)... det var heller inte så smart att göra denna övning på kvällen och lägga ut dummysarna så att man knappt såg dem själv ;)... dagsljus med synliga dummysar rekommenderas.  Hur som helst så kom jag och puma upp i 7 dummysar i cirkeln. Vi tränar vidare och har fått lite tips om hur vi kan fortsätta. 

  
Puma full fart ut...
 
Puma kommer in med dummyn!

Puzzel fick åxå träna på klockan övningen och han är lite för fokuserad på mig så han glömde ibland att titta på var jag lade ner och om jag lade ner dummysar. Två efter varandra var inga problem men sen blev det lite svårare, det var första gången han gjorde övningen så jag var jätte nöjd ändå och vi tränar vidare så blir det säkert lite mera flyt nästa gång även för honom :)!!!


Kommentarer
Postat av: Annica & Trixie

Klart Anton har rätt, vad gäller valpar. Barn har ju en synsk förmåga, så säger han 15 st så är det så;) vilka fina bilder och många bra träningtips:) mycke trevlig läsning så här kl 7 på morgonen.

2012-01-24 @ 07:30:41
Postat av: Anneli

Härliga bilder =) Håller oxå med Anton, klart det ska bli 15 valpar ;) Kul att du skriver om övningar, att ha skål istället för dummy hade jag inte alls tänkt på, det ska vi helt klart testa =)

2012-01-24 @ 08:09:53
URL: http://www.tibbetollare.blogspot.com/
Postat av: Maja

Vad fina saker man tigga till sig ;) härliga bilder och inte minst berättelser. Du vet att nu måste valparna döpas efter bilarna, annars blir vi besvikna, jag och Anton. ;)



Jättekul med övningarna. Vi har också tränat på klockan här hemma efter att du tipsade om det. Svårt tycker Ronja, så vi håller oss till fyra, då går det bra och lockar inte så mycket att ta två..

När det gäller den andra övningen, hur går du vidare sedan? Hur lär man in dolda linjetag påsett bra sätt? Ronja älskar att springa både långt och kort, men vet hon inte att det finns något där ute är det som att hon inte litar på mig ;)

2012-01-24 @ 10:05:06
Postat av: Helena Puma & Puzzel

Annica: Jag hoppas faktiskt att han har lite fel, det måste inte vara 15...

Anneli: När min dator kommer så ska du få lära mig att redigera film så att jag kan lägga upp det åxå här i bloggen, så ser ni övningarna ännu bättre :)!

Maja: Vad jag vet om linjetag så är det väldigt många som kör med synliga så att dom verkligen ska vilja UT. Hur jag går vidare sen blir nästa projekt, tror att jag stannar på detta steg och varierar med längd & motivation / skål & dummy. Så fortsättning följer ;)....

2012-01-24 @ 16:41:54
URL: http://www.maalarigardens.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback