Det har nu gått 1 månad...

Teiden rinner iväg och det har redan gått en månad sen Puma blev parad. Vi tränar som vanligt vidare och jobbar på med nya ideer i appporteringen.
Så denna vecka har vi gjort klockan övningen lite klurigare för hundarna. Det vill säga skickat hunden på klockan 12 dummyn, kastat ut den igen rikta om och skickat på kl 3 dummyn. Givetvis blev det lite klurigare för hundarna och mer utmaning för matten! Det gäller att tänka igenom sin "UT skick" och samtidigt hinna se vad hunden fokuserar på, så att det blir så lite fel som möjligt.
Det jag måste tänka på är att istället för att bryta hundarna med ett Nej när dom tjuvar, far iväg och tar fel dummy, så är det mycket klokare att bara möta hunden ta dummyn och lägga ut den igen.
Jag gjorde även så att jag ibland belönade först efter att hundarna hämtat två och ibland fick dom belöning mellan varje.
Puma Gillade verkligen de nya klurigheterna och henne kunde man verkligen utmana. Ex skicka på kl 12 hpn levererade, jag kastade tillbaka, riktade henne på kl 9, riktade om och skickade på kl 3. det blev en hel del fina repetitioner.
Puzzel funkade åxå jätte bra, med honom har vi inte kommit riktigt lika långt eftersom att han gärna sitter och tittar på mig mellan varven (vilket är mycket smickrande), så han fick träna på att hämta kl 12 dummyn, jag slängde tillbaka och sedan blev han riktad på kl 6 dummyn. det fixade han bra. Dessutom håll han 80% regeln med avläminingar i handen, det gillas skarpt!!!





Vi har åxå börjat träna (läs matten har börjat träna) på sök signal. 
Övningen såg ut så här Puma satt vid min sida, jag gick ett par meter fram gömde 3 tennisbollar i snödrivan, gick tillbaka till hunden skickade henne på ordet Sök (hon kan söka godis sedan innan) när hon började att använda näsan för att kunna hitta bollarna visslade jag sök signalen.
Så här såg Puma på övningen: "- Att hitta bollar som matte trodde att hon gömt bra i snö drivan var inte särskilt svårt! Däremot var det ett himmla flåsande och ett märkllgt ljud kom från mattes håll. Hon hade nåt konstigt svart i munnen som lät som jag vet inte vad, och jag säger bara TUR ATT INGEN SÅG OSS!!! Snacka om att det var pinsamt!!!
Mattes version: Finns det verkligen inga instruktioner på hur man får rätt ljud i den här #¤"#¤#¤ visselpipan??? Är det meningen att man ska dreglai den, och hur fasen säger man bra med den i munnen...??? 
Status efter tränings passet: Vi fortsätter öva!

Till sist lite bilder på finaste Puman i världen
 
Från sidan...

Framifrån...

Och sittande...


Kommentarer
Postat av: Malin Gustafsson

Finaste Puma. Nu längtar vi efter att få träffa er.

2012-01-31 @ 07:34:57
Postat av: Helena Puma & Puzzel

Ja vi borde kanske komma ner en sväng innan valparna kommer ;)!!

2012-01-31 @ 16:04:51
URL: http://www.maalarigardens.se
Postat av: Jenny

Kul att läsa lite om träning.. Tips, trix och inspiration fylldes nu på i denna mattes huvud :)

Hoppas det blir många härliga valpar framöver att följa. Har förmånen att träffa Phoenix med jämna mellanrum och det är ju en dunderfin hane :)

Sen brukar jag även möta Timba på promenader här i Härnösand ibland, en söt krabat :)

2012-02-01 @ 12:02:04
URL: http://www.zeldio.se
Postat av: Margareta

Fick du meddelandet om träff hos mig nästa lördag; 11:e?

Vore kul om du kunde komma :-)

2012-02-01 @ 16:51:21
Postat av: Helena

Ja Margareta jag fick ju det, men jag åker iväg på föreläsning och till skellefteå och tränar den helgen, så tyvärr kan jag inte. / Helena

2012-02-01 @ 19:19:12
URL: http://www.maalarigardens.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback