Nu är dom äntligen här...alla 11 valparna

Nu har valparna kommit eller egenteligen har dom kommit redan på torsdag eftemiddag/kväll den 1 mars, men tiden till att uppdatera bloggen har infunnit sig först nu.

Puma och alla valparna mår hur bra som helst, och puma tar sin mamma roll med stort ansvar och en stor skopa lugn.  

Puma höll exakt 63 dygn av dräktigeheten precis som med förra kullen, dräktigheten har passerat helt smärtfritt. Hon är en tik som mått bra under hela tiden även de sista dagarna då vi människor runt henne nog var mer besvärade av att se hennes tjocka mage. Tidigt på torsdag morgon var jag helt säker att nu sätter det igång, så jag väcktebåde Malin & Jennie (i övikk) för att alla skulle vara beredda... Men Puma var nog bara llite sällskapssjuk och tyckte dte var trist att vara ensam vaken,,, så hon bäddade lite flåsade och sen somnade hon om... valpningen avblåst....! Jennie som åkte och jobbade bad snällt till Puma att hon skulle hålla sig till kl 15:00 då hon slutar jobba,,, och det gjorde hon. Puma tog dagen med ro och sov helt lungt.


Kl 14:30 blev hon väldigt flåsig och började bädda frenetiskt i valplådan, nu var det på gång!!! Jag och Malin tog plats i tvättstugan, skickade ett sms till jennie att hon skulle skynda sig hem från jobbet, för att hinna vara med via videosamtal på Face Book.  

15:33 gick vattnet för puma och bara 3min senare var den första valpen född, det var en kille på 385gr. Han fick ljusgrön färg på sitt halsband.
Puma var hur duktig som helst och hade en fin uppvisning för oss hur man gör när valpen kommit ut, helt otroligt att se hur duktig hon var trots att hon var så osmidig med resten av valparna kvar i magen. 


Albin kom hem från skolan precis då 1:a valpen var född, och satt med på valpningen ett bra tag, han fick den stora äran att få välja vilka färger som valparna skulle ha på halsbanden.

16:11 var det dags för valp nr 2 även det en hane, med sina hela 399gr blev han den största av alla i kullen, färgen blev ljusblå till honom.


16:19 var det dags för valp nummer tre, det var en kille på 362 gr. Han har en vit fläck i nacken och väldigt höga strumpor, och därmed den enda övertecknade valpen i kullen. Guld/gul fick han som färg.
 

16:37 kom den förstfödda tiken hon var en krabat på 369gr, tjejen tog för sig av livet sida vis sida om brorsorna. Här blev halsbandet rött. 



Valpningen tog en liten paus här, så Malin och jag passade på att få i oss lite middag. Precis då jag hade ätit klart och intagit plats vid valplådan igen var det dags för valp nr 5.
17:47 föddes tik nummer två. Hon var en dam på 385gr, och fick grått halsband av Albin.   


Anton 4 år var med när ett par av valparna föddes, det var många frågor och funderingar vill jag lova. Men med allt vårt prat om slemmiga hinnor till moderkakor, så kom det lite kväljningar och han avvek lite försiktigt ;)... 

17:58 kom valp nr 6 även det en tik, hon fick lila halsband och vägde 326gr, hon var en vilding redan första dagen och halsbandet hennes var nog inte på många minuter...


Nu var vi drygt halvvägs i valpningen och jag minns att jag njöt en stund och sa nåt i stil med: "-Tänk att få ha en normalstorkull, då skulle det se ut så här :)....

Men vi känner ju Puma och för henne är en normalstor kull inte 6 valpar!!! 

18:19 var det dags igen det var den orange tiken som kom, hon vägde 372gr hon var därmed valp nr 7 iordningen.


En haltimma gick och Puma kämpade på, hon var tålmodig trots att man såg att hon började bli lite sliten av allt jobb med valparna... 

18:59 var det dags igen, en kille som hade en lite jobbig start. Han var lite slö när han kom så jag och Puma fick jobba så att han kom på rätt körl, han var den mörkblå valpen och vägde 317gr. Under kvällen tog han sig mycket bra och är väldigt piggo ch framåt.

Det blev lite stressigt eftersom hans två bröder valp 9 & 10 hade lite brottomt ut i världen. Tur att Malin var med hon fick assistera och torka 2 valpar samtidigt...

19:27 var det mörkgröns tur att se dagens ljus han var en kille på 328gr. 


7 min senare var det 10:e valpens tur...
19:34 kom han, den svarta minsta hanen med sina 276 gr, pigg och kry med full fart från första stegen.


Eftersom Puma är röntgad innan så visste vi att det var 11 valpar som skulle ut. Så vi väntade tålmodigt på den sista valpen.       

20:32 kom den 11 valpen tillsist ut, det var en rejäl hane på 380 gr. 


Äntligen var valpningen klar och alla valparna ute och välbehållna :)! Ett stort tack till Malin som var med och assisterade vid valppningen, och Jennie (Phoenix matte) som var med och assisterade oss med att vara sekreterare via vidosamtal på Facebook, utan er hade det varit väldigt jobbigt att hinna med!  

Här kommer lite bilder från de första dagarna












fler uppdateringar kommer här på bloggen allt eftersom jag har tid att slita mig ifrån valplådan :)! Ni som blir otåliga och vill bli uppdaterade oftare kan se valparnas egna dagböcker på Jennis sida http://tollarna.weebly.com/ . 
 
  

Kommentarer
Postat av: Jennie, Phoenix och Dice

Finaste valparna <3 Längtar tills jag får träffa allihop!

2012-03-04 @ 16:42:58
URL: http://www.tollarna.weebly.com
Postat av: Maja

Det ser ut som om de räcker ut tungan allihop eller är det bara läppen som är sådär söt? :)

2012-03-04 @ 18:10:12
URL: http://majasvedmark.blogspot.com
Postat av: Julia

Jag håller med Jennie, Phoenix och Dice! ;) :D

2012-03-04 @ 18:27:52
URL: http://jeulia.blogg.se/
Postat av: Frida

Vad mysigt med valpar, härligt att allt gick bra och att de är välbehållna!



Då gissade jag fel på antal då :)

2012-03-04 @ 19:31:59
URL: http://www.minvilda.se
Postat av: Margareta

Så kul att följa valparna! Och så duktig hon är; Puma - och du förstås också :-)

2012-03-05 @ 12:29:46
URL: http://www.margaretakauppi.com
Postat av: Margareta

(inte mycket uppdateringar hos dig, men desto mer hos hanhundsägaren)

Så enormt duktig hon är; Puma!

Jag har ju alltid sagt att hon är den sötaste hund jag känner. Nu är hon även den DUKTIGASTE hund; jag känner.

(så rent och fint det är hos valparna och kul att dina pojkar är med!)

2012-03-13 @ 22:11:12
URL: http://margaretakauppi.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback