Summering av de två första veckorna

Här går det undan eller är det bara vi som har fullt upp med allt ;)??

Puma tar sin roll som 11 barns mor med stor ro och ett enormt stort ansvar. Det första dagarna fick vi tvinga henne ut för att göra sin abehov, och när jag var ute med henne och hon tyckte att hon var klar så sprang hon till ytterdörren och väntade på att jag skulle släppa in henne. Om jag låtsades att gå åt fel håll så vallade hon in mig genom att gå bakom mig så att jag skulle förstå åt vilket håll dörren var ;).




Eftersom att det är många valpar som vill komma åt att äta samtidigt så ser man på Puma tt hon försöker att få till det men med bara 9 spenar och 11 hungriga valpar så får det bli lite skiftbyten. Jag har sett att hon i valplådan försöker att lägga sig på rygg  för att så många som möjligt ska komma åt samtidigt men det går inte alltid så bra. därför har jag tagit upp henne i bia bädden och låtit henne dia dem där då och då. 

 

Valparna börjar svartna på nosen, inte alla men många. Ljusgrön var nog han som var först ut med att börja med att bli mörkare. Röda tiken, svarta hanen och den beige hanen har inte ännu i alla fall fått svart nos.  



Första vecka har jag haft garn "halsband" för att skilja valparna åt, några har fått byta färg då alla färger inte finns på valphalsbanden. Nu börjar de bli så pass stora så att halsbanden kan vara på i alla fall när man fotar och väger dem, till natten har jag dock tagit bort halsbanden så att ingen ska fastna någonstans.  




Ja vad gör då valparna hela dagrana??? Dom äter, äter och så äter dem...



Sedan sover, sover och sover dem... och beskrivningen på hur dom sover är väl mest
-"som i en ormgrop", förutom att dom växer så har det nu första veckan inte hänt speciellt mycket i alla fall.




Puma däremot har lite att göra, det är lite slitigt att ta hand om de små, så det gäller att vila emellanåt. Hon kan nu lämna valparna kortare stunder. Hon kommer ut i köket och är lite social med oss i alla fall. Så fort nån av valparna börjar låta så är hon snabb till tvättstugan,  för att kolla om dom skulle råka vara hungriga. Men hon gör stor skillnad på om det är ett litet desperart valpskrik på grund av att någon har irrat sig vilse och tappat kompisarna eller om det verkligen är behov av mammas hjälp ;)!   
 



Barnen är ju som tokiga på att få mysa med valparna så nu när dom snart är 2 veckor så har barnen fått komma och sitta med valparna i lådan, och gissa om Anton var stolt när valparna kom och lade sig hos honom ;) 






Sovstilarna hos valaprna är många, här är det Bruna valpen som somnade i farten då han skulle ta sig öve r Pumas nos, och med en så förstående mor så får man såklart sova vidare....



Första ögonen slogs upp, och som syrrans flicka frågade -"när tänker valparna vakna?" så kan vi nu svara Lila är
vaken nu på dag 11. Valparna övar sig åxå lite smått på att ta sig fram på vingliga ben, ibland tror dom att dom kan gå, men ganska snart inser de att det är mycket träning kvar för rätt som det är ligge rde på rygg och sprattlar :)!



Albin gillar åxå att få vara med och hans favorit valp är den mörkblåa, och det är nog ömsesidigt. Så fort Albin kommer till valplådan och lyfter upp honom i famnen så finner han lugnet direkt och bara somnar. Vad gör man inte för lite eget mys med lillhusse :)!



Att fotografera valparna är inte det lättaste, men ibland råkar man få nån riktigt bra bild. Exempelvis en närbild på beige´s baktassar. Här är han 12 dagar gammal. 



Här är ännu en sovstil, det blir väl mjukare och mysigare om man ligger på någon änn om man ligger direkt på fällen antar jag...



och så en till stil på att sova... Skulle beskriva hur vardera valp var för Jennie som uppdaterar massor om valparna på hennes sida (http://tollarna.weebly.com/) så kom vi då till guld/gul valpen, och hans beskrivning fick bli rymms han inte så gör han sig plats, och tar för sig av livet. Ni vet som den där objudna gästen på en privat fest ;).



Nu har de alla hunnit bli 2 veckor gammla och ni som studerat bilderna ser säkert att dom vuxit massor...

Här ser man åxå att vissa av valparna kommer tat bli ljusare i färgen och några blir mörkare....

Det är mycket att göra och hålla reda på när det är så här många valpar i en kull, så varje kväll vägs valparna för att jag ska kunna hålla reda på att alla går upp i vikt, och givetvis vill ju Anton åxå vara med fast änn han borde sova istället, så igår kväll gjorde han slag i saken och var med och när han blev trött så gick han och lade sig. Man kan ha bia bäddar till mycket...

På hemsidan kommer nya veckobilder att komma upp nu i helgen... och finns bara tiden så kommer fler uppdateringar här i bloggen. I annat fall kan ni alltid följa oss på Face book.

Kommentarer
Postat av: Jennie

Vilken härlig morgonläsning! Riktigt trevligt sätt att inleda dagen på. Det här skulle jag kunna vänja mig vid :)



Stackars Anton! Det är inte lätt när man vill vara med och väga och prata med mig om kvällarna. Jag känner mig ungefär lika trött och då är jag typ 24 år äldre...



Nu ser jag fram emot bilder ikväll så att jag kan uppdatera hemsidan!

2012-03-16 @ 10:07:06
URL: http://www.tollarna.weebly.com
Postat av: Margareta

(...jag igen:-)

Så duktig du blivit på fota och så kul att följa er alla. Denna duktiga Puma!

(...fast allt det här har jag ju sagt tidigare;)

2012-03-16 @ 22:39:12
Postat av: Helena

Jennie: tror säkert att du skulle kunna vänja dig vid det :)!

Margareta: Blir så glad av dina komentarer :)! Hör av dig om du har vägarna förbi så kan vi väl träna i hop nånting :)!

2012-03-17 @ 10:31:32
URL: http://www.maalarigardens.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback